Working Paper n°2016-06 – Uneven development patterns in global value chains. An empirical inquiry based on a conceptualization of GVCs as a specific form of the division of labor. – Bruno Carballa Smichowski (CEPN), Cédric Durand (CEPN) et Steven Knauss (CEPN)

Working Paper n°2016-06

UNEVEN DEVELOPMENT PATTERNS IN GLOBAL VALUE CHAINS.

Bruno Carballa Smichowski
bcarballa@gmail.com

Cédric Durand
cdurand@ehess.fr

Steven Knauss
knauss.steve@gmail.com

July 2016

Abstract
This paper has three interconnected aims: proposing a novel and rigorous definition of a global value chain (GVC) that more easily permits the delineation of its frontiers; creating new indicators of GVC participation and value capture that can overcome the limitations of the existing ones; and offering empirical evidence demonstrating that participation in global value chains is part of an uneven development process that produces a variety of distinct integration patterns that differ with respect to economic and social outcomes.
The paper is structured as follows. Section 1 offers a definition of GVCs that conceives the latter as a specific form of the division of labor and therefore facilitates the delineation of the frontiers of a GVC. Building on this definition, Section 2 proposes new indicators to measure GVC participation and value capture. Section 3 provides empirical evidence to argue that, contrary to what mainstream economics and international organizations state, larger participation in GVCs does not necessarily lead to higher levels of value capture. Section 4 offers some theoretical justifications to interpret these findings and adds other measures such as the level of productive investment and dimensions of social outcomes in order to better understand differentiated development patterns in GVCs. Sections 5, 6 and 7 empirically show the heterogeneity of development patterns in GVCs for 51 countries between 1995 and 2008. Using country-level data on GVC participation, value capture, investment rates and social indicators (Gini coefficient, labor’s share of income, median income and employment rate), we perform a principal component analysis and a cluster analysis. We find three distinct development patterns in GVCs: reproduction of the core, immiserizing growth, and a social upgrading mirage. We conclude by underlying the apparent complementarity between these development patterns and by identifying some limitations of the paper that open the way to further research.

Résumé
Cet article a trois objectif interconnectés : proposer une définition originale et rigoureuse d’une chaîne globale de valeur (CGV) qui permette de  délimiter ses frontièresplus facilement ; créer de nouveaux indicateurs de participation aux CGV et de capture de valeur qui puissent surmonter les limites de ceux qui existent actuellement ; et offrir des preuves empiriques qui montrent que la participation aux chaînes globales de valeur est un processus qui produit une variété de formes d’intégration qui différent en termes de résultats économiques et sociaux.
L’article est organisé comme suit. La Section I offre une définition des CGV qui les conçoit comme une forme spécifique de la division du travail et facilite ainsi ladémarcation des frontières d’une CGV. En s’appuyant sur cette définition, la Section II propose de nouveaux indicateurs pour mesurer la participation aux CGV et la capture de valeur. La Section 3 apporte des preuves empiriques pour argumenter que, contrairement à ce que l’économie orthodoxe et les organisations internationales soutiennent, une plus grande participation aux CGV ne conduit pas nécessairement à des niveaux de capture de valeur plus élevés. La Section 4 offre quelques justifications théoriques pour interpréter ces résultats et ajoute d’autres mesures telles que le niveau d’investissement productif et des indicateurs sociaux dans l’objectif de mieux comprendre les modèles de développement différentiés dans les CGV. Les Sections 5, 6 et 7 montrent empiriquement l’hétérogénéité des modèles de développement dans les CGV pour 51 pays entre 1995 et 2008. En utilisant des données de niveau national sur la participation aux CGV, la capture de valeur, le taux d’investissement et des indicateurs sociaux (coefficient de Gini, part des salaires dans le revenu, revenu médian et taux d’activité) nous réalisons une analyse en composantes principales et une analyse de cluster. Nous trouvons trois modèles de développement différentiés dans les CGV : reproduction du noyau, croissance appauvrissante et mirage de progrès social. Nous concluons en soulignant l’apparente complémentarité entre ces modèles de développement et en identifiant quelques limites de l’article qui ouvrent la voie à de la recherche future.

Consulter ce document de travailIdeas

Consulter la liste des documents de travail du CEPN les plus récentsIdeas